Jag sätter ner foten!

NEJ! Nu säger jag det! 

Jag har sett en massa dokumentärer om vikt. Dels om smala tjejer sm suktar efter size zero dels efter feta människor som vill gå ner i vikt.

Bombade dieter som att man bara ska dricka vatten med sirap i, lemonad, bara äta kålsoppa, max 500 kcal?
DUMHETER!!

Men så har jag också sett dokumentärer som tar upp gastric bypass. Jag såg exempelvis kalla faktas avsnitt där de tog upp baksidorna med gastric bypass-operationerna och problematiken efter operationerna som landstingen inte tar ansvar för eller ens fått med i beräkningen när de delar ut dessa operationer till var och varannan person!
Jag är inte en människa som gillar gastric bypass operationer. Jag tycker de borde förbjudas, i alla fall absolut inte erbjudas människor som fortfarande kan stå på fötterna. Kan du GÅ kan du motionera.
Istället för att erbjuda dessa operationer, som det dessutom inte finns någon forskning på hur de påverkar kroppen långsiktigt, borde man kunna erbjuda beteendeterapi, personlig träning, vattengympa, men nej. Det KOSTAR för mycket.

Jag vet att ni är många där ute som sitter eller har suttit med många extra kilon. Hur mycket tycker du att det är värt att få bort dem? Om inte DU tycker att det är värt en extra morgonpromenad, mindre godis, dyrare men hälsosammare kost, varför ska skattebetalarna betala för någonting som skulle ge dig bättre resultat?
Med detta vill jag säga att jag inte för fem öre litar på att gastric bypassen är bra. För varför skulle någon vilja ge mig någonting gratis som jag själv måste uppoffra så mycket för?

Många kallar gastric bypassen för påtvingad beteendeförändring. Ja visst, sure. Jag köper det. Du blir tvingad att äta mindre portioner 7 ggr om dagen. Bra... Är det inte begränsningar som du försöker ta dig ur? Är det inte ett normalt förhållande till mat du vill ha? Kunna vara normal över huvudtaget? Inte överäta? Med operationen kommer du aldrig få ett normalt liv.
Jag säger inte att min metod är bäst. Jag säger inte "HÄR kolla! Jag har mirakelkuren!" men jag TYCKER inte att du ska lägga dig under kniven OM du inte har problem med metabolismen OCH så länge du faktiskt kan röra dig.
JAG anser inte att någon som fortfarande kan röra sig normalt har provat allt om den inte har gått ner i vikt.
Jag vet att det här är ett känsligt ämne. Jag vet att många kommer bli upprörda och vilja ta en diskussion med mig. Jag hänvisar den diskussion som ni vill ta med mig i så fall till min facebook-klubb eller åtminstone till facebook-mailen (ni hittar knappen på sidan) för jag vill gärna slippa ha dem här på min bloggs kommentarer.
I en av dokumentärerna var det en tjej som berättade om en park hon brukade gå till och tänka när hon var lite nedstämd. Oftast var hon det pga att hennes mamma hade cancer. Men just denna fredagskväll var hon deppig för att hon var tjock och för att hon troligen aldrig skulle få en pojkvän. Så hon satt och grät i parken där hon trodde att hon var ensam men två killar, smala förstås, gick förbi och den ena killen sa "Hey, what do you think her freaking problem is?" och den andra killen sa "Maybe she´s crying because she´s so freaking fat!"
Tjejen hajjade till. De pratade nämligen högt nog för att hon skulle höra vad de sa.
"Yes, I am fucking crying because I´m so freaking fat!"
Om du vet vad problemet är måste du ta hand om saken. Du är DITT ansvar och ingen annans. Sluta tycka synd om dig själv och res dig och inse vad du kan ge dig själv snarare än tänka på allting som du inte får.
Hur ska du någonsin kunna vara lycklig om inte ens du vill ta hand om dig själv?
Ingenting som är värt någonting kommer gratis här i livet. Pengar må vara ett sätt att betala men blod, svett och tårar är receptet till någonting som är mycket större och mer värt än någonting som kan köpas för pengar.


Jag är ledsen om jag upprört någon med denna text. Ledsen om jag åsamkat någon smärta.
Men detta är min personliga åsikt.
Självklart tycker jag inte sämre om någon person för att de inte håller med mig i mina åsikter. Jag blir bara väldigt, väldigt ledsen när jag ser statistiken på operationerna. Så många människor som missar någonting så fantastiskt som att hitta sig själva, och lyckan. Det gör mig ledsen.

Kommentarer
Postat av: victoria

Bra skrivet! Har själv tänkt på det här rätt mycket sen min svägerska genomförde operationen. Hon var tvungen att gå ner 12 kg innan operationen och det gjorde hon jätte lätt med motion och mindre mat. Och man kan ju inte sluta undra hur hennes liv hade sett ut om hon hade fortsatt i samma banor. Visst nu har hon gått ner 49 kilo men problemen till varför hon i första början började äta för mycket finns ju fortfarande kvar. Dom borde ändra på det här! Än en gång bra skrivet! :)

2011-03-19 @ 18:28:05
URL: http://victoria.shapemeup.se/
Postat av: Sara

Håller med dig till mångt och mycket. Ta hand om hjärnan innan du lägger dig under kniven (vilket du antagligen aldrig behöver göra då).

2011-03-19 @ 21:08:05
URL: http://www.xtravaganzablogg.se/sara
Postat av: Sara

Tycker du, trots din cambridgebakgrund, att VLCD är dumheter? nyfiken

2011-03-19 @ 21:08:46
URL: http://www.xtravaganzablogg.se/sara
Postat av: josefin - följ mitt nya liv 2011

Hoppas du har en trevlig lördagskväll! Tänkte bara kika in och fråga vad du skulle vilja se mer i min blogg? Skulle bli superglad om du ville ta dig lite tid att berätta för mig vad du skulle vilja ha mer av i min blogg =) KRAM! <3

2011-03-19 @ 21:25:18
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0