Okej, ny vecka!

Vi kan kalla denna vecka för vecka 2 tycker jag!

Vecka 2 kommer komma med lite förändringar, dels kommer jag nu börja väga mig på fredagar istället för måndagar. Skälet till det är ganska enkelt och det är för att jag har ätardag på lördag eller söndag beroende på vad som passar, och det känns ju himlarns dumt att väga sig direkt efter det. Dessutom kan jag inte riktigt njuta av min ätardag när jag vet att jag ska väga mig snart. Jag vill faktiskt kunna äta utan att känna direkt ångest. 

Men det här är sista måndagen och idag stod vågen op 91,1 kg. Platån börjar rasa men det vill sig helt enkelt inte! Grr så irriterande! Det innebär -0,7 den här veckan. Men så länge det är minus ska jag inte klaga! 


Något annat nytt jag (iaf mer officiellt) kommer börja med är veckoutmaningar, som ni förstår GÄRNA får vara med på. Jag har ju utmanat mig själv mer eller mindre alla veckor och resultaten har varit varierande. Ibland har jag klarat utmaningen, ibland kommit en bra bit på väg, ibland inte alls gjort det jag ska. Men vet ni vad? Det är okej, så länge man har ett mål är det okej även om man inte når det på en gång! Jag har lärt mig att jag måste utmana mig själv precis hela tiden för att hålla huvudet på skaft och påminna mig om vad det är jag håller på med.

Vecka 2:s utmaning:
Den här veckans utmaning går ut på att förbränna så mycket som möjligt!
Jag siktar på att förbränna 7000 kcal minst denna vecka! 
Varför 7000? Jo! 7000 kcal motsvarar ca ett kilo fett. 

Hur ska jag göra?
Planen för veckan är att träna, träna, träna. Det är ju faktiskt det bästa sättet att förbränna kalorier.
Måndagen, idag, kommer börja med en joggingtur på morgonen, sen ett gympass på dagen och t-box på kvällen.
Tisdagen börjar med joggingtur på morgonen, gympass på dagen och troligen boxnings fys på kvällen, ska ringa och höra idag om man kan få komma och prova.
Onsdagen börjar med joggingtur på morgonen, gympass på dagen och t-box på kvällen.
Torsdagen börjar med joggingtur på morgonen, gympass på dagen och core och yoga på kvällen.
Fredagen börjar självklart med joggingtur på morgonen och sedan ett gympass på kvällen.
OM jag inte skulle ha förbärnt 7000 kcal på detta så blir det gympass på lördagen också!

Mitt tips om du vill vara med i min utmaning:
Glöm för tusan inte bort att äta! En sån här träningsvecka är rätt intensiv. Den veckan som jag hade för några veckor sedan när jag brände 5000-nånting kcal var grymt jobbig. Men denna kommer vara jobbigare. 
Nötter och frukt är superbra mellanmål men tänk på att nötter innehåller mycket kcal så det räcker med en handfull! Jag som inte vill äta så mycket kolhydrater väljer bort frukt som banan, eftersom banan innehåller väldigt mycket socker. 

Jag kommer fördela maten så här: efter joggingturen på morgonen får jag frukost, ca klockan 10. 2 timmar senare är det mellis. Vid 14-tiden är det dags för lunch, vid 16 mellis, vid 18 middag och vid ca 20.00 brukar jag dricka en kopp te och kanske ta en frukt eftersom jag inte tycker om att vara hungrig när jag lägger mig.
Mitt matschema är ju upplagt utifrån hur jag är vaken och hur mitt blodsocker brukar reagera. Ta hänsyn till dina rutiner. 

Sen ett tips ni har hört en miljon gånger men det tål att upprepas: Om du är törstig, drick vatten och ingenting annat! Det är vatten kroppen vill ha, ge den det. Om ni vill ha något "annat" ha i lite citronsaft i vattnet. Det gör bara gott. Men skippa saft, lightsaft, läsk och lightläsk. De sabbar blodsockret även om de inte innehåller annat än artificiella sötningsmedel. 

Proteindrinkar är något annat jag vill tipsa om. SKITBRA mellis, speciellt om ni ska träna som jag ska den här veckan. Men se till att ni köper ett som ger er det ni vill ha, för min del innebär det en drink som inte innehåller en massa kolhydrater, men smakar väl och ger mig energi och protein. Gainomax t.ex innehåller 16 g kolhydrater/100g. Medan whey-100 bara innehåller 0,4 g/100g. Gainomax innehåller dessutom bara 8g protein, medan whey-100 innehåller 86 g.
Nu vet jag förstår inte om Gainomax räknas som proteindrink, men det jag vill säga är: LÄS på förpackningarna och jämför dem och kom på så sätt fram till vilken som passar dig!

Har ni några frågor eller så om utmaningen så tveka inte att ställa dem, jag försöker alltid svara efter bästa förmåga ^^

Nu ska jag hoppa ut och jogga, annars blir frukosten sen!

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Ruggigt spännande utmaning darling!

2011-02-01 @ 07:52:32
URL: http://www.ssnadra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0