Om att tänka positivt

Igår fick jag en komplimang utan dess like! Min vän, du vet vem du är, har haft det tufft, jobbigt och svårt med psykiska problem. Vilka är egentligen inte relevant. Men jag vet att det inte är enkelt med dessa diagnoser, men framför allt vet jag att min vän inte haft det enkelt.
Igår fick jag ett meddelande där det stod att hon och en vän till henne pratat om att min vän blivit så myket mer positiv och att hon var mer peppad. De hade kommit fram till att det var delvis tack vare mig. Den här vännen har jag verkligen försökt peppa och vill henne allt väl. Så jag blev SÅ himla glad över att höra det här!
Därför vill jag idag ta upp vikten av att ha ett positivt tänkande. Ett positivt tänkande betyder inte för mig att man måste tycka att allting är så himla roligt hela tiden. För let´s face det är inte alltid roligt. Men snarare att man hittar positiva spår i allting. För att ta ett väldigt enkelt exempel för mig som hatar att sitta och läsa och plugga, speciellt när det är aptråkiga ämnen, jag förösker ändå intressera mig för det som står och åtminstone låtsas som att det är intressant. Om inte det går så tröstar jag mig ändå med att det snart är över om jag bara gör det.
Att gå på ren kur är inte roligt. Det finns faktiskt ingenting som är kul med att gå på kur förutom att själva kilona ramlar av. Då får man göra det bästa av situationen (åh älskar ni inte bara när någon säger så?), gilla läget liksom.
Om någonting suger så jävla apbajsmycket (jepp SÅ mycket) och det inte finns någonting ni kan göra åt saken. Då är det bara att gilla läget.
Jag hade inte klarat av min resa utan mitt positiva tänk. Jag vill bara säga det till er. Att hela tiden vända saker till sin fördel är svårt i början. Speciellt de där sakerna vars fördelar är svåra att finna. Men när man väl börjat är det nästan svårt att sluta.
Jag har en utmaning till er.
Skriv det tråkigaste ni vet i en kommentar och vänd det sedan till något positivt. Det behöver inte vara speciellt viktigt eller ens rationellt men bara det är positivt. Typ "Jag hatar att diska, men jag blir ju i alla fall ren om händerna". Bara någonting :)

Det är dock inte veckans utmaning, utan en utmaning från mig till er bara. 
Och jag förväntar mig faktiskt att ni är med på den här. Det är en bra övning!

Kommentarer
Postat av: josefin - följ mitt nya liv 2011

sv: jo, absolut, tack! =) försöker att tänka positivt, men det är svårt när man har mycket att göra. pluggar på universitetet och det är mycket att läsa hela tiden så jag har svårt att få det att gå ihop =( <3

2011-02-14 @ 14:55:46
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Pletten

Jag HATAR att sätäda! Så till den milda grad att faktiskt i perioder har en städerska..:0

Just nu är det inte en sådan period, och vi får städa själva. Medan jag går där och surar försöker jag tänka på hur förbaskat fint det kommer att bli, och när jag är klar är jag sjukt belåten!:D

2011-02-14 @ 16:39:18
URL: http://plettensviktblogg.blogspot.com/
Postat av: Danielle

Du har helt rätt! Positivt tänkande är a och o i stort sett vad det än gäller. Det handlar om att hitta den positiva spiralen uppåt, det har hjälpt mig. Och "det är bara att göra" är typ det jag säger till mig själv varje gång jag börjar tänka för mycket. Funkar till det mesta! :D

2011-02-14 @ 19:40:27
URL: http://grammet.blogg.se/
Postat av: josefin - följ mitt nya liv 2011

sv: låter som en trevlig kväll =)



nu har jag lagt till dig på bloglovin <3



MASSOR med kramar =)

2011-02-14 @ 20:45:13
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: josefin - följ mitt nya liv 2011

sv: ja verkligen =)

2011-02-14 @ 22:36:38
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0