Dag 07 - Mina svaga sidor

Oj... vilket ämne. Självklart har jag svaga sidor. Massor! Speciellt när det kommer till viktminskning. Men även i andra sammanhang också.

Om man talar om mig i allmänhet så är några av mina mest svaga sidor att jag t.ex är ganska dålig på att ta kritik eller ha fel för den delen. Jag är en besserwisser i många avseenden. Och något som många ser som en svaghet är att jag ibland får en "känsla" av vissa människor som gör att jag inte vill ha något med dem att göra från början. Alltså inte ens ge dem en chans. Själv tycker jag att det här borde klassas som ett sjätte sinne för varje gång det har hänt (det händer inte så ofta) så har det förr eller senare visat sig vara så att den personen inte är något att ha som vän eller ens bekant.

Jag är dessutom ganska svartsjuk och i många avseenden ganska misundsam. Har jobbat mycket med det den senare tiden och tycker nog att jag arbetat bort det mesta av det. 

Jag är ganska slafsig också... är man pedant så är det nog inte kul att bo med mig. Jag har grejer högt och lågt men det är ett organiserat kaos. Jag har koll på det mesta. Tills jag städar. Då tappar jag all koll.


När det gäller vikten har jag nog samma svaga sidor som många andra.

Jag gillar godis.
Jag gillar att äta mat.
Jag gillar att ligga i soffan hela dagen ibland.
Jag gillar choklad i alla former.
Jag har lätt för att tycka synd om mig själv.
Jag har lätt för att fira när jag gjort något bra.
Jag har lätt för att brytas ner av frestelser.
Jag har lätt för att överäta.
Jag har svårt för att veta när jag ska sluta.
Jag har svårt för att låta bli när det bjuds, dels pga att det är gott, men dels för att jag inte vill vara en dålig gäst.
Jag har svårt för att se till mitt eget bästa.
Jag har svårt för att låta min egen lycka gå framför någon annans.

Ett potpurri av grejer. Vissa saker säger emot varandra men det finns ingenting med människan som är speciellt logiskt när det gäller våra tankemönster.

När jag skrev det här kände jag ändå "okej ja men det där är ju inte så svårt längre" och "det där har jag ju slutat typ helt med" och det kändes väldigt bra. Det spelar inte så stor roll om vissa av sakerna inte stämmer längre utan det handlar om svaga sidor som visar att man är mänsklig. Dina svaga sidor är en del av dig men det betyder inte att du måste acceptera dem och nöja dig med att det är sån du är. Att motarbeta dina svaga sidor kan vara en av dina starka sidor. Även om du inte helt lyckas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0