Viktbloggar

Jo jag satt och läste en massa såna igår, ja jag var säkert inne på just DIN (btw, om du/ni vill att jag ska läsa er blogg så är det bara att lämna en liten kommentar med en länk... men det visste ni nog redan ;)), och då började jag tänka lite grann på det här med att vara tjock och så.
Eller egentligen började jag nog i första hand att tänka på den nyfikenhet jag besitter för allt som är udda. Jag brukar tala om en tjej som besökte mig, som var en kompis till en kompis, hon hade en plasthand. Och jag som är nyfiken i en strut kan ju inte låta bli att fråga var handen tagit vägen... JAG tycker det är en ganska rättfärdigad fråga. Hon svarar iaf att hon föddes så och sen blev hon väldigt obekväm. :O 
Och då tänker ju jag att men, om handen varit så sedan födseln... så kan ju jag omöjligt vara den första som frågar?! 

Och då tänkte jag ju självklart på alla dom där, och jag vet att alla ni tjockisar där ute kommer känna igen det här, säkert alla ni smalisar som har tjockisar till vänner också, alla dom där som säger ungefär så här: "Alltså.. ta inte det här på fel sätt va men alltså du vet du är ju liksom ja... alltså.. rätt så.. asså.. stor..." Och sen blir det någon form av fniss eller ett väldigt allvarligt fejs beroende i vilken kontext de säger det.
Visst känner ni igen det? :)

Jag har ingenting emot de här människorna som gör så här, jag tycker mest att det är roande. För de här människorna tror att de är de första som någonsin talat om för mig att jag är tjock. Varje gång det händer att någon säger något i stil med detta vill jag bara reagera helt gränslöst, typ: "VA?! Vad SÄGER DU?! Är jag TJOCK?!? *tårar och fulgråt* Jag hade ingen AAAANING!!!" Hahah och se hur mycket de får dåligt samvete ^^

Till alla er som ska bemöta en tjockis: men jössenam... vi vet att vi är tjocka, även om vi vill kan vi inte låtsas om det :) Just deal with it precis som vi tjockisar gör :)

Detta betyder dock inte att det är okej som kompis att säga elaka saker som tjockis (det är bara tjockisar som får kalla tjockisar för tjockisar.. så är det, gilla läget) eller fetto eller något annat även om det inte är illa menat, för vi har hört dom orden från människor som inte är tjocka hela våra liv. Det klingar illa. 
And everything has a time and a place. Respektera dem som inte vill prata om det. Det är också okej.

Var finns etik-lagarna för tjockisar?
Nä fast det är helt riktigt, jag tycker inte att man ska anpassa samhället för tjockisar. Jag blir alltid lite peppad när jag fastnar i en stol eller känner mig för stor för att göra något, så det är bra. 
Oj så politiskt inkorrekt. Jaja, nu vet ni var jag står :)

Idag ska jag till min husläkare för återbesök för örat. Det känns bra att få komma till MIN läkare för en gångs skull!

Haare gött!

Kommentarer
Postat av: Maj

Bra inlägg du har skrivit. Men tänk på att det kan vara lika "jobbigt och stötande" och säga "MEN GUD SÅ SMAL DU ÄR" i alla örons är inte det heller något bra, för den personen kan ju må dåligt över att vara smal och vilja gå upp i vikt. Folk tänker mycket i en låda och vågar inte tänka utanför den, eller har inte förmågan, haha! :-D



Och det där med handen, kan tänka mig att det är jobbigt, men som du säger, det borde inte vara den första. Undra om det hade varit lättare att berätta om det hade hänt en olycka? För då hade hon vart "normal" innan. Personen kanske känner sig "onormal" som har en plasthand. Men jag kan inte tänka mig hur det skulle ha varit, men om jag hade föds med det, kanske det hade varit lättare att lärt sig leva med det.



Och tack för din kommentar. Jag hoppas att jag kommer kunna lära mig den där låten. Men tyvärr har jag inga noter och jag är inte så bra på att tyda dem heller. Jag har inte på hela låten, bara halva. Men grabben är duktig!

2010-10-14 @ 10:41:11
URL: http://majjohansson.blogg.se/
Postat av: Maj

Håller med dig! Och jag haha, fattade inte vad "smalisar" var. Trodde det var "smilisar" haha:P och nä jag förstod att du inte menade något illa!

2010-10-14 @ 10:48:15
URL: http://majjohansson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ha ha shit det var skrivet!!

KRAM

2010-10-14 @ 16:03:19
URL: http://www.nogg.se/minresa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0