Citat:

Min tjej Jenny har så kloka ord som passar in på även mig:

"Demoner

Vad menas med mina demoner?

Jo det är som om jag ibland inte kan styra mig själv och mina matbegär - då är det som om det sitter några fula djävlar uppe i huvudet och ställer till allt! De kan vara starka som tusen vilda hästar, insmickrande som ljuva smekningar, bestämda som den brutalaste polisen, har en övertalningsförmåga som den värsta politikerna. De sätter känslor i spel och ställer dem mot mitt förnuft som ofta förlorar.

När jag tex går på ren kur med Cambridge, så är det inte hungern jag måste slåss mot - utan mot mina demoner!

  • Vanan att äta
  • Trösten att äta
  • Glädjen att äta
  • Belöningen att äta

Det är vad jag måste kämpa med!!!"


Det är inte lätt!

När man läser sociologi (som jag ju gör) får man också lära sig om roller. Och hur det går till när man lämnar en roll eller byter roll. 
Det är inte lätt att byta roll från att vara tjock till att vara smal. Så man måste inte bara bråka med sina mat-demoner, man måste även bråka med sina inre själv-demoner. Man måste bråka mot sin självbild. Allt sånt som man är van vid måste man förkasta. Man måste lära känna sig själv på nytt, och när man gjort det måste man lära sig att bli bemött av resten av världen på ett nytt sätt. Detta är ingen enkel sak. Det är något av det svåraste som finns. Tänk på det ni skinny-bitches som säger "ja men det är ju bara att sluta äta". Det är ungefär lika lätt som att sluta säga "och jag ba" för man vet inte vad man ska byta ut "ba" emot. Man kan inget annat. 

Tänk på det också ni som försöker gå ner i vikt. Det går inte om du inte ändrar din självbild. 
Jag har kommit fram till att det var enklare förra gången jag skulle gå ner i vikt för att jag inte såg mig själv som tjock. Jag hade inga begränsningar. Jag är snart där igen :)

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Otroligt bra skrivet - och kul att det jag skriver på min blogg är något du kan relatera till!! Det går lättare för mig denna gång, för jag ser mig själv som "smal". Det gjorde jag inte förra året - då bara slog jag på mig själv hela tiden - du är så ful och fet i alla fall!! Men inte nu!! Hoppas du mår bra vännen! Kram

2010-03-05 @ 12:10:21
URL: http://www.nogg.se/minresa
Postat av: Sandra

Bra skrivet, som alltid, ska försöka ta till mig det där!

2010-03-05 @ 18:09:47
URL: http://www.ssnadra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0