Om att vara tjock

Jag läste ett inlägg av Robine just.
Robines skrev 2009 bland annat om en känsla jag har ofta men som jag lyckats motarbeta. Det här med att träna när man är tjock tänker jag på. Många av er därute som har haft eller har stor övervikt känner också igen er skulle jag tro. 

Att träna när man är tjock är svårt. Inte bara för att man har många kilon att hoppa omkring med, inte bara för att man kanske, som i mitt fall, har dåliga knän pga vikten, inte bara för att man kanske inte orkar pga dålig kondition. Utan för att man skäms på alla träningsanläggningar bland alla smala, vältränade personer. Man skäms för man passar inte in. 

För mig ligger rädsla till grund för att jag skäms. Jag är rädd för de smala tjejerna. Självklart är jag det. Vad fasen. Smala tjejer är bland det läskigaste som finns för mig! När jag går på stan och möter en grupp med smala, unga tjejer så snarare än befarar så förväntar jag mig nästan att de ska ställa sig i en ring runt om mig och skratta åt mig och kasta glåpord. Det där såret läker nog aldrig på mig, men jag lär mig att hantera och dölja det. 

Tillbaka till gymmet. Första gångerna jag började gå på gym, dvs för några år sedan, kände jag mig inte bekväm med att låta eller dra till mig uppmärksamhet alls. Jag satt med mp3:n i öronen och låtsades som att jag var helt ensam. På gymmet går det bra. Men på gruppträningar är det svårare. Man tittar på varandra, även om man inte ska. Man vet att andra tittar på en själv också. Man vet att fettet dallrar när man hoppar, man vet att man ser löjlig ut, man vet att man inte orkar lika mycket. Osv. 

Numera känner jag inte riktigt så. Jag tittar på de smala tjejerna på gymmet och ler. Jag har ett väldigt bra gym där alla är trevliga. Men jag känner mig stolt snarare än skäms! Ja här är jag, och jag är tjock, men jag är ju här för att jag uppenbarligen vill göra något åt saken, så varför skulle någon vilja häckla mig här? Här är jag ju fri. Så länge jag är här finns det ingen som kan döma mig för jag gör så gott jag kan. Jag är säkert inte snyggast här, och jag tar säkert inte de tyngsta vikterna, men jag är nog FAN den som kämpar mest! 

När jag var på bodyjam i onsdags stod jag längst fram.. JAG.. jag som alltid gömmer mig längst bak för att ingen ska se mig ställde mig längst fram för jag kände att jag kan koreografin, jag vet hur dansen ska gå till. Jag vågar ställa mig här. Det var läskigt. Men jag kände att jag utlyste en massa GO och en massa självförtroende. Självförtroende är det snyggaste som finns. Man kan se ut som J-lo men ändå vara ful om man inte har något självförtroende. Jag var fan jävligt snygg därframme. 

Jag kan inte noog dela med mig av vilken frihetskänsla jag har numera när jag tränar, det är enda gången det känns okej att vara tjock, för jag försöker. Det känns också väldigt skönt att ha kommit över skammen. Jag skäms inte längre. 

Jag vill gå fram till de överviktiga som är på mitt gym och säga "VAD DUKTIG DU ÄR som kom hit idag!!" för varje dag man tar sig till gymmet är man fan i mig duktig! VI är duktiga vi som försöker! Vi är fan de som är grymmast på gymmet! 

-14 kg going -15 kg

Här har ni mig och jag ska ta över på mitt gym! Jag ska bli grymmast på allt!

Dock får jag lov att vila idag. JAg är trött och känner mig hängig. Man ska lyssna på sin kropp. Jag har dock köpt ett par nya träningsbyxor idag, och - håll i er nu - en alldeles egen pulsklocka som även visar förbrända kalorier i realtid! En Suunto t1c ^^ I´m in loove! Bra pris och försäkring fick jag på köpet! 

På en timme förbränner jag ca 250 kcal bara genom att sitta still. Det ska bli spännande att se hur mycket jag förbränner när jag tränar. Det får vi se imorgon!

Kommentarer
Postat av: Tomas Hammarström

Jäkla bra vågat av dig att stå långt fram och se sig i spegeln på Body jamen ! . Jag gillar att stå långt fram men inte kolla i spegeln ! . Det är bra med Gymppozz ! att man inte måste se sig i spegeln på många andra ställen är det speglar överallt ! . Viktigast att man trivs och har kul ! :) .

2010-12-05 @ 23:14:34
Postat av: Sandra

Bra skrivet! Det komiska är att jag satt & gjorde ett utkast på just ett sånt här inlägg igår, men det handlade mest om att jag fortfarande skäms!

2010-12-06 @ 11:22:50
URL: http://www.ssnadra.se
Postat av: Robine

Åh, jag känner också sådär - att jag vill gå fram till de andra överviktiga på gymmet och bara peppa på dem och säga "det här kommer du fixa"...eller nåt.



Och visst är det ballt när man börjar trivas med att stå längst fram va?

Du kickas ass (bokstavligt talat;)



KRAM!

(Tack för länken också btw!! <3)

2010-12-09 @ 08:04:09
URL: http://varstafeta.blogg.se/
Postat av: josefin - följ mitt nya liv 2011

Jag känner igen mig så himla väl!!!!!!

2011-02-14 @ 20:50:08
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0