Cambridgekuren; Lite fakta!

Fick en vädjan om att berätta lite mer om vad cambridgekuren går ut på, för enkelhetens skull kommer jag referera till cambridke kuren som CK.

Ck går ut på ungefär samma sak som nutrilett och naturdiet som vi alla viktnedgångare är välbekanta med.
När man går på Ck skriver man in sig hos en konsulent som vid första besöket väger, mäter och gör en kroppsscanning som visar hur många procent av din kropp är vikt och så räknar konsulenten ut hur många kg av din vikt som är fett. Konsulenten räknar också ut ditt BMI. Hos konsulenten köper du sen cambridge produkterna som innebär milkshakes och soppor i olika smaker (banan, vanlij, jordgubb, choklad, choklad-mint, svampsoppa, grönsakssoppa, kycklingsoppa och så glömmer jag säkert någon).
Tillsammans med konsulenten lägger man upp en plan och man väljer om man vill gå en ren eller mixad kur. På ren kur äter man tre Cambridge soppor/milkshakes om dagen och inget annat. Man får dricka lightprodukter (dock inte att rekommendera eftersom du då triggar ditt sötsug) te, kaffe och vatten. Vissa konsulenter tillåter tuggummi, andra inte (detta är väldigt personligt också förklarar varför senare). Vid mixad kur äter man 1-2 cambridge måltider och 1-2 vanliga (totalt 3 måltider per dag). 

När man går på ren kur är idén att man ska komma in i något som kallas "ketos" (googla) vilket i stora drag innebär att kroppen börjar förbränna fettdepåer. Man kan mäta om man kommit in i ketos med ketonstickor som mäter antalet ketoner i kisset. Kektoner är, om jag har förstått rätt, en sorts insulin som kroppen producerar när den går på svält. Ketos kommer man bara in i om man inte har något annat att förbränna i kroppen än de fettdepåer vi har. Vissa kommer i ketos snabbare än andra (ketos är skälet till att vissa klarar av tuggummi, andra inte. Vissa upplever också stora hungerskänslor vid tuggummituggande). Det är mycket viktigt att man dricker mycket vatten när man går på ren kur.. minst 3 liter om dagen. Dels för att man stinker apa om man inte gör det pga ketonerna som utsöndras i kroppen och dels pga de gifter som man svettas ut men framförallt för att inte bli yrslig och må dåligt. Man kommer oavsett vad lukta lite illa ur munnen så munspray är ens bästa vän!
På ren kur går man ner mellan 1-3 kg/vecka (jag gick ner 21 kg på nio veckor).
Jag trivs jättebra med den här kuren, dock när jag skulle göra den sist nu i våras fick jag skumma utslag som ingen kunde förklara så jag hoppas  innerligt att det hade med stress att göra och att jag inte är allergisk mot cambridge.

Man kan tycka att den liknar nutrilett och naturdiet men de kan slänga sig i väggen. Cambridge är MYCKET godare och man mår mycket bättre på den. Dels innehåller varken naturdiet eller nutrilett några proteiner vilket gör att man inte bara bryter ner fett utan muskelmassa också, och det vill man ju inte.
Man kan träna på cambridge men inte speciellt hårt. Dagliga promenader och lättare styrketräning fungerar. Jag klarar inte av hårda motionspass medan andra gör det. Man ska känna efter vad man orkar och lyssna på sin kropp och återigen: MYCKET VATTEN är a och o!
Hmm.. kommer inte på något mer. Om ni har några frågor är det bara att fråga på :)
Ni kan även gå in på Cambridgekurens hemsida.

Själv ligger jag med eventuell auramigrän just nu och det är fan inte kul.. yrsel och illamående vid minsta rörelse... och snart måste jag gå på toa... crap!
Hoppas ni mår gott!


Kommentarer
Postat av: Linnea

Oj, 21 kilo vilken bedrift! Grattis!



Du, jag har kommit på en sak du kan få testa åt mig om du har lust! :)

Produkter alternativt metoder som gör att huden inte blir slapp och "förstörd" när man går ner i vikt. Det är speciellt viktigt för de som går ner i vikt med lågkolhydratkost också har jag hört.

Det är lite min oro, att huden ska bli helt förslappad och hängig, har du några tips eller insikter tar jag tacksamt emot dom! :)

2009-09-10 @ 20:49:13
URL: http://www.linneas-viktblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0