Alli... Inte för alli-hopa.

Jag är väldigt säker på att de flesta av er har hört talas om det receptfria bantningspillret "Alli". Receptfritt... eh..bra..inte!
Jag har läst en hel del om detta piller efter att min mamma berättade om det och tipsade mig om att kanske prova det. Det jag har kommit fram till är att detta piller inte kan vara nyttigt för fem öre! Det Alli gör är att driva ut fett ur kroppen. Inte bara en viss mängd utan allt fett du får i dig. Alla vet vad som händer om man en dag har råkat få i sig lite mycket fett. Man mår ganska kasst och dagen efter (eller tidigare) så kommer bajset ut gaaanska snabbt.
Alli fungerar på samma sätt eftersom det drar ut allt fett ur det du äter och fett fungerar som glidmedel för tarmen. 
Dvs om du en dag skulle känna för att äta något panerat så kan du inte ta Alli för då kommer du må RIKTIGT dåligt! Dessa saker varnar inte Alli för alls, vilket gör mig bekymrad. Har för mig att det står något om "ökad avföring" eller något. Ska kolla upp det där lite närmare.
Hur som helst. Istället för att äta Alli kan man t.ex låta bli att äta stora mängder fett (vilket man aldrig bör göra). Mina personliga tips är att sluta med att:  äta smör, fet korv, steka mat i smör eller olja (en teflonpanna behöver inget fett om du bara smörjer in den med LITE fett efter varje gång du använt och diskat den), köpa blandfärs och köp nötfärs istället (eller ännu bättre: ät quorn eller tofu istället) och sist men inte minst lär dig bli mat smart! Light betyder inte alltid bättre, kolla istället på förpackningarna till varorna du köper. Kanske finns det något bättre alternativ, än det du normalt brukar köpa, med mindre fett? Glöm heller inte att kolla efter transfetter och mättat fett. Sånt vill vi inte äta alls eftersom det är fruktansvärt ohälsosamt oavsett om man är överviktig eller inte!!
Samma sak för er som provar LCHF(low carb high fat), varning för dessa marodörfetter!
Funderar för övrigt att kanske prova den. Någon som har några tips på saftigt goda recept? Eller tips i allmänhet förstås :)
Må gott, var hälsosamma och glöm inte bort att motivation är nyckeln till allt; Vill det så går det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej

Tack så mycket för kommentaren!

Jag ser fram emot att läsa din blogg, så då kan jag alltså fundera på om förslag på sådant du kan testköra åt mig? Det verkar vara ett spännande koncept tycker jag, lycka till!

2009-09-08 @ 20:50:07
Postat av: Linnea

Det är min kommentar där ovanför, mitt namn föll bort när jag publicerade den...

Linnéa

2009-09-08 @ 20:51:03
URL: http://www.linneas-viktlogg.blogspot.com
Postat av: tanten

Detta är festmat som jag brukar bjuda på når vi har gäster.

4-6 portioner

Festmat:

1 flaska kött-och-vin fond

1-2 fläskfileér

2-3 morötter

2-3 stora bakpotatisar

färska hela champinjoner

purjolöksslantar

3 paprikor i olika färger

broccolibuketter

vad mera grönsaker du kan komma på =)

skivade tomater.

Låt fläskfilén tina till hälften (den ska vara halvfrusen)och putsa den.

Dela alla grönsaker i lagoma munsbitar

Skiva potatisen ca ½ cm skivor, eller något tunnare.

Fördela alla grönsakerna i en långpanna och salta med lite flingsalt och krydda med svartpeppar. OBS bara litet av varje.

Lägg fläskfilén ovanpå

Skiva tomaterna och täck de övriga grönsakerna, runt om fläskfilén.

Häll ganska mycket, minst halva flaskan fond över alltihop

Skjuts in i ugnen, ca 200 grader ca 50-60 minuter.

Inget fett. Supergott!



Lycka till



Känn med provsticka att allt är mjukt. Stoppa den i filén där den är som tjockast. Lägg den sedan mot underläppen. Är den riktigt varm, så är filén helt klar.



2009-09-08 @ 21:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0