Löpträningen vecka 1.

Nu ni, mina kära, får ni här en utmaning. Ni som aldrig någonsin varit ute och joggat, nu vill jag att ni ska prova! Och när jag säger prova då menar inte jag att ni ska gå ut en halvtimme och se hur det känns, neej!
Ni ska följa schemat åtminstone en vecka och se hur ni känner er efter det, aight?
Well here we go! Och ni behöver inte oroa er över att ni kanske inte förstår alla "jogg-termer" jag kommer förklara dem i slutet sen :)

Måndag: Joggintervaller. 3x3:1 (jag kör även t-box här)

Tisdag: Pulspromenad 20 min (jag kör även ett gympass här)

Onsdag: Vila (jag kör t-box på onsdagar)

Torsdag: Joggintervaller. 4x3:1

Fredag: Vila (jag kör ett gympass här)

Lördag: Pulspromenad 20 min

Söndag: Vila


Så, vad betyder egentligen 3x3:1 och 4x3:1? Jo om vi tar 4x3:1 som exempel. Så innebär 4:an intervallernas set, dvs hur många gånger du ska göra varje intervall. 3:an betyder att joggintervallerna varar i 3 min och 1:an att du går en minut mellan joggintervallerna. Kort och konsist innebär det att du joggar 3 min och går i rask takt 1 min och detta gör du fyra gånger. 3x3:1 innebär då att du gör det 3 gånger.

Pulspromenad, vad är det? Jo, det innebär i princip samma sak som Powerwalk. Gå jättesnabbt och svinga dina armar. Tryck verkligen ifrån när du går så att det känns ordentligt i rumpan varje steg!

Första veckan är inget skömt, speciellt inte för den ovane löparen. Jag kan säga att jag hade problem med 3x3:1-intervallerna igår när jag provade dem. Förvisso hade jag just ätit så jag tänkte att jag skulle prova igen idag.
Schemat är inte gjutet i betong, fungerar inte 3x3:1 intervaller, ja men sånk då till 3x1:1 intervaller och jobba dig uppåt istället :)

Nu ska jag äta lite frukost och sen ska jag ut och prova solen ;)

Kör hårt med dag två nu!



Kommentarer
Postat av: milla

Count me in, hun! =)

2011-04-09 @ 11:30:38
URL: http://fitnessguru.se/lawayni
Postat av: Rebecca Ovin

Helt underbart att börja springa. Kan inte fatta att jag aldrig gjort det innan. Jag körde 6x2:2 v1, 5x5:2 v2, 3x8:2 v3 och nu vecka 4a är jag uppe i 2:14x2 :-D Två veckor kvar av programmet och två veckor kvar till Vår Ruset. Yeay!

2011-04-09 @ 12:50:37
URL: http://beccinam.blogg.se/
Postat av: Ida

Oj vad duktigt :)

2011-04-09 @ 16:49:18
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: marta

Vad är t-box? Ngn sorts gruppträning eller ngt annat? Schemat ser slitigt ut, kommer definitivt löna sig i långa loppet. Skall bygga ihop mitt eget under dagen. Så det är kul med inspiration! You go girl!!!

2011-04-11 @ 13:13:59
URL: http://martunia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0