Man blir glad!

Idag kom min kära vän P och hälsade på mig till frukost. P och jag har båda kämpat med vikten, hon framförallt efter din graviditet. Hon har liksom jag provat cambridge och försökt äta rätt och allt sånt där men resultaten har väl varit varierande. Idag kom hon till mig och såg ut som sitt fräscha fina jag innan graviditeten. "15 kg på 3 månader" säger hon. "hur då?!" frågar jag. "Ingen aning, äter mer men oftare". 
Hon blev kär och fick sig ett lite mer strukturerat liv med sin son och sin pojkvän. Och se så bra det gick! Är så himla glad för hennes skull och hon är så fin! 

Man blir glad och inspirerad så jag kände att jag var tvungen att dela med mig av detta med er :)
Jo och förresten. Jag har ju planer på att börja med cambridgekuren snart igen (för att förhoppningsvis upptäcka att jag INTE är allergisk mot dem och att jag har lite bättre struktur på livet och stressen nu).. frågan är iallafall vad ni, mina läsare tycker om det?
Må gott och bli inspirerade!


Till Tanten: Det är ju lite grann en fråga om vilket sorts fett också, och självklart vilken del på djuren man äter :) Överlag så skulle jag nog inte säga att de som äter fläsk är väldigt mycket mer ohälsosamma än de som bara lever på nötkött, vitt kött är ju att föredra :) Däremot kan du aldrig klassa fläsk som vitt kött :)
Och receptet var underbart! Må gott!

Kommentarer
Postat av: Emma

hej! tack för kommentaren! jo. jag har läst att alli kan vara lite vanskligt att hantera om man inte har kontroll över kosten. men jag tänkte jag skulle läsa på lite mer om det, och sen skriva vad jag bestämt mig för. för vem letar inte efter genvägar? fin blogg förresten!

2009-09-09 @ 17:08:13
URL: http://sockiss.blogspot.com
Postat av: tanten

Hi hi, med risk för att vara tjatig ;) Jag envisas med att just fläskfilé INTE är fett! Man kan aldrig jämföra den delen av grisen med fläsk i övrigt. Jag lägger in ett klipp här nedan, som visar hur lite fett den innehåller per 100 gr. Jag vill gärna "slå ett slag" för just fläskfilén, som du märker. Jag lade även in kycklingfilé så att ni alla har att jämföra med. Varför tjatar jag så om detta då?

Jo, under alla olika bantningar jag provat, blir det alltid tjatigt till slut, med menyn. Och jag tycker det vore synd, att missa en bra produkt, bara för att man tror att den är för fet. Den går att variera i en massa olika varianter och är därför ett bra alternativ, tycker jag. Men det är klart, alla har ju rätt att tycka som de vill. Absolut. Så nu slutar jag tjafsa om den. Case closed.

Lycka till med Camebridgemetoden förresten. Brorsan gick ner 25 kilo! Jag klarade det inte alls.



Gris filé (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)

Energi: 106.7kcal/446.4kJ

Vatten: 75.5g

Protein: 20.6g

Fett: 2.6g varav mättat: 0.95g, enkelomättat: 1.16g, fleromättat: 0.25g, kolesterol: 50mg

Kolhydrater: 0g, varav sockerarter: 0g

Fibrer: 0g

Vattenlösl. vitaminer: Folat: 3mcg, Niacin: 8.54mg, B2: 0.25mg, B1: 0.83mg, B6: 0.54mg, B12: 0.76mcg

Fettlösl. vitaminer: D: 0.57mcg, Retinol (A-vit): 9mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.4mg

Mineraler: Fosfor: 204mg, Järn: 1.45mg, Kalcium: 5mg, Kalium: 373mg, Magnesium: 27mg, Natrium: 49mg, Selen: 12mcg, Zink: 1.7mg

---

Kyckling bröst kött kycklingfilé (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)

Energi: 104.5kcal/437.1kJ

Vatten: 74.8g

Protein: 23.1g

Fett: 1.2g varav mättat: 0.32g, enkelomättat: 0.48g, fleromättat: 0.15g, kolesterol: 58mg

Kolhydrater: 0g, varav sockerarter: 0g

Fibrer: 0g

Vattenlösl. vitaminer: C: 1.2mg, Folat: 4mcg, Niacin: 12mg, B2: 0.14mg, B1: 0.24mg, B6: 0.9mg, B12: 0.26mcg

Fettlösl. vitaminer: D: 0.4mcg, Retinol (A-vit): 7mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 1.1mg

Mineraler: Fosfor: 196mg, Järn: 0.72mg, Kalcium: 11mg, Kalium: 255mg, Magnesium: 28mg, Natrium: 65mg, Selen: 11.2mcg, Zink: 0.8mg

2009-09-09 @ 21:32:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0