VIKTIGT!

Idag läste jag på Plettens blogg om hur hon kollapsat häromdagen. Hon har ätit Xtravaganzas måltidsersättningar - motsvarande ren kur på cambridge ungefär. Hon berättade på bloggen om hur hon börjat må dåligt och känt sig skakig och allmänt dålig. I inlägget innan berättar hon hur hon varit ute och sprungit och känt sig dålig efter det och senare svimmat.

Jag kan inte nog påpeka vikten av att lyssna på din kropp!
Speciellt när du kör en VLCD (Very Low Calorie Diet).

Man brukar inte rekommendera högintensiv träning när man stoppar i sig så få kalorier. Man brukar faktiskt inte ens rekommendera medelintensiv träning.

Jag tränade ganska intensivt trots att jag gick på cambridge (som är en VLCD). Men jag gjorde inte det från början.
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina tips för er som går på VLCD-kur och vill röra på er.

Tips #1: De två första veckorna ställer kroppen om sig, MYCKET. Låt kroppen vara ifred och gör inga större förändringar på dina motionsvanor, utan fokusera på att inta vatten och att känna efter var du har din kropp. Om du absolut känner att du vill röra på dig ta en promenad. Nej, ingen powerwalk, en promenad.

Tips #2: När du känner att du vet var du har din kropp börja experimentera. Ta en lite snabbare promenad, känn efter hur du känner dig efter. Känns det bra? Okej, ta ett större steg, gå på ett aerobicspass. Känns det bra? Okej, gå till gymmet och kör lite styrka, 30 min ganska intensivt. När du hittat vad som fungerar för dig, stanna där ett tag innan du börjar experimentera igen. Håll träningsdagarna till ett max på 3 dagar i veckan men öka intensiteten varefter du känner att du kan. Och återigen GLÖM INTE ATT DRICKA VATTEN ju mindre vatten du får i dig desto sämre kommer du att må, garanterat!

Tips #3: Känn hela tiden efter. Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är. Känner du dig yr? Ta det lite lugnt och drick mer vatten. Har du huvudvärk? Mer vatten! Mår du illa? Nej då är det dags att sluta! De dagar du känner dig hängig och trött, låt kroppen vara och gör inget drastiskt. 

Jag vill också säga att ni som läser min blogg och om hur jag har tränat och så medans jag kört ren kur. Ni måste också ha i åtanke att jag har varit "ledig" under hela min resa. Dvs jag har inte jobbat, jag har inte varit tvungen att gå upp tidigt på morgonen, jag har inte haft några egentliga stressmoment, jag har kunnat ta en powernap när jag vill. Mitt träningssätt passar inte alla och kan vara rent av ohälsosamt utan de förutsättningar jag hade/har.

Tips #4 När du börjar känna att du tränar mer än energin tillåter, lägg till ett mellis. Något kolhydratfattigt, så du ändå stannar i ketos, men någon proteinrikt som ger dig kraft.

Det här är mina bästa tips ganska kortfattat. Om du skulle ha mer funderingar över min träning, eller om hur jag har gått tillväga, tveka inte att fråga, lämna en kommentar eller skicka iväg ett mail till [email protected]!

Kommentarer
Postat av: Pletten

Mycket klokt och mycket viktigt!

Det är ju precis så som du beskriver, att lyssna på sin kropp.

Jag tog min, i mitt tycke, låångsamma springtur på dag nio, när jag hade mått riktigt bra i ungefär en vecka. Min coach hade sagt att första veckan skulle jag ta det lugnt, andra veckan kunde jag börja träna. Och jag mådde bra, så jag trodde jag var safe!

Nu fattar jag ju att jag skulle ha tagit en promenad, men så blev det inte.

Nåväl, allt är löst och jag mår bra, en viktig lärdom rikare!:D

2011-02-08 @ 13:16:53
URL: http://plettensviktblogg.blogspot.com/
Postat av: Katta

KNY! Vet du vad! 1. kul med ny designe! jättefint :D 2....om det är vattenmelon är det värt att dö i förtid! Jag tycker det, jag älskar vattenmelon jag valde vattenmelon utan att tveka!!!

2011-02-08 @ 23:41:31
URL: http://kattasfett.se
Postat av: Sara

Bra tips! :-)

2011-02-09 @ 10:23:25
URL: http://www.xtravaganzablogg.se/sara

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0