Som en del av...

förändringen som skall ske under dessa 100 dagar har jag ju sagt att det är stopp med godis. Jag kan säga att det kliar i fingrarna idag för att gå ner och köpa en påse ändå.. men det ska jag inte!
Så istället sitter jag och funderar på vad jag kan tänkas vilja äta ikväll. Jag ska unna mig en god middag och sen en god, nyttig, efterrätt! 

Vad det blir för middag har jag fortfarande inte riktigt bestämt, men det lutar åt kyckling med pesto eller något. Men efterrätten har jag klar för mig och jag tänkte att jag skulle dela den med er :)

Detta behöver du till en portion:

1 st päron
½ burk kesella vanilj
Kanel
Ingefärskrydda (eller lite färsk riven)
1 ruta mörk choklad (minst 70%)
Eventuellt lite kokos-sprinkel

Sen tager du:
En sil/ett durkslag i bra storlek
En kastrull
Vatten
Häll i vatten i kastrullen så att vattnet inte når upp till silen.
Lägg päronet, med skal och allt för absolut bästa näringsbevarning, i silen och lägg lock på.
Dra inte upp plattan på fullt utan håll den på ungefär 4:an kanske 5:an och låt päronet ångkokas i 6-7 minuter.
När päronet ångats klart skär du det på mitten och lägger fint på en talrik med den "vita" sidan uppåt. Krydda efter smak med kanel och ingefära. Innan päronet kallnar lägg på ½ choklad på vardera päron och sprinkla eventuellt på kokosen.

Servera med kesella vanilj och du är settled! Endast runt 200 kcal per portion och då är det en ganska stor efterrätt ^^
Håll till godo mina vänner. Och glad fredag på er ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0