Om motivation

I nummer 1 2011 av Topp Hälsa skriver krönikören och certifierade mentala coachen Michael Södermalm om motivation och vad det innebär. Inför dessa 100 dagar tänkte jag att jag skulle dela med mig av det han skriver.

Michael Södermalm börjar med att tala om våra misslyckanden, eller, de beslut som inte fick det resultat vi hoppats på. Så här skriver Michael: "..Kanske har du någon gång fattat ett beslut som gav resultat som du inte var nöjd med? En del kallar det för misstag eller ännu värre för ett misslyckande. När Thomas Edison tillfrågades varför han inte gav upp efter flera hundra misslyckade försök med att uppfinna en glödlampa svarade han enkelt att han hade hittat flera hundra sätt att INTE skapa en glödlampa..". Michael vill i sin krönika, som är den sista delen i en serie som kallas "Mentala träningsskolan", påvisa hur mycket vi själva påverkar vår inspiration och motivation. Genom att se på någonting som endast ett misslyckande kan vi inte ta lärdom av det och kämpa vidare utan vi ger helt sonika upp. Att vara medveten om hur VI själva låter vissa saker påverka oss är en mycket viktig lärdom. It´s all in our heads!


Michael skriver också så här: "Har du upplevt hur du kommit från en utbildning eller föreläsning full av inspiration över allt nytt och spännande du vill göra bara för att någon dag eller vecka senare konstatera att det inte hände något? Då är du inte ensam! Detta är ett rätt vanligt förlopp eftersom inspiration saknar en viktig ingrediens som finns i motivation. Om inte inspirationen leder till att du hittar ditt motiv till varför du vill ta dig an en ny utmaning så rinner det ofta ut i sanden."
Här känner jag igen mig. En miljon idéer i huvudet hela tiden och inte ens 1% av dem blir verklighet. Och många gånger handlar det mest om att jag har inspirationen, men motivet bakom själva viljan (inspirationen) har jag inte (åtminstone inte helt) klart för mig. Detta påpekar även Michael som någonting viktigt. Att man vet VARFÖR man vill göra någonting gör skillnaden mellan motivation och inspiration.


Så, det jag vill fråga dig nu är om du är inspirerad, eller motiverad? Och är du redo att ta ett beslut som kanske inte får det resultat du vill ha och ta lärdom av de resultat du får och fortsätta kämpa snarare än att se det som ett misslyckande och någonting som helt enkelt inte går?


Jag vet att Robine manat er som är med i 100-grymma-dagar-utmaningen att skriva ner era mål, skriv också varför ni har dem. Då har ni större chans att nå dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0