Filmer alla borde se

Eftersom jag hade lite svårt att hitta såna lite mer ovanliga tecknade filmer (jag ÄLSKAR tecknat för både stora och små!) så tänkte jag att jag skulle lista alla de som jag har sett och som jag rekommenderar :)
De kommer inte i någon speciell ordning och med en kort beskrivning :)

Alla Don Bluths filmer är barnvänliga och mysiga:
The Secret of NIMH (1982)  - En söt historia om Mrs. Brisbys kamp för sina ungar. (Brisby och Nihms hemlighet på sv.)
An American Tail (1986) - Fievel som blir tvingad att resa till amerika. (Resan till amerika på sv)
The Land Before Time (1988) - Alla känner väl igen sagan om Lillefot och den svenska titeln Landet för länge sedan?
All Dogs Go to Heaven (1989) - Änglahund, en söt historia om en oskyldig flicka som talar med djur och en hund som får en andra chans.
Rock-a-Doodle (1991) - Svängig och äventyrlig film med Jerry Williams som röst-skådespelare i den svenska versionen. Tuppen Chanticlear måste gala för att solen ska gå upp, men en dag går den upp utan att han galer. (golar?)
A Troll in Central Park (1994) - Söt historia som handlar om precis det den säger :)
Titan AE (2000) - Snyggt animerad film med många kända röstskådespelare. Roligast att se på engelska.

Felidae - OBS EJ BARNVÄNLIG!! Katten Francis flyttar in i ett nytt område där det sker en massa mord. Dessa skall han lösa. Mycket spännande, men väldigt otäck. Fundera inte ens på att visa den för barnen.. jag var lite förskräckt efter jag sett den!
Mary And Max - Inte en barnfilm, men inte otäck. Tror dock inte att barn skulle tycka att den var så rolig. En väldigt melankolisk historia om den unga flickan Mary och den äldre herren Max, den bör ses. Kan inte säga så mycket mer. Ett mästerverk!
Origins - Spritits of the past - En anime som handlar om människans överlevnad efter att naturen åter tagit över. Mycket vacker och stämningsfull!
The Last Unicorn - En vacker historia om den sista enhörningens jakt efter fler av samma sort.
The Secret of Kells - Svårt att förklara, bara se den :) För barn också.
Interstella 5555 - En historia utan tal som bygger på Daft Punks musik. Mycket snygg film med en spännande historia!
Mind Game - En udda anime, ej för barn. Svår att förklara eftersom hela filmen är just ett Mind Game. Mycket skum film. Vet inte om den var så bra egentligen men jag tycker nog att den bör upplevas!

Jag har några fler på lager som jag inte sett än.. kommer med de senare som en komplettering ;)
Annars kan jag absolut rekommendera Tonari no totoro (barnvänlig sjukt söt! kan vara den bästa filmen någonsin!)

Kom gärna med bästa filmtipset du har :)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0