TCM - Det kan inte gå fel!

Jag har ju berättat lite om mig själv i de senaste inläggen så jag tänkte berätta något mer. Jag är inte så mycket för det som kallas för skolmedicin (landstinget i enkel mening) konstigt må man då kanske tycka eftersom jag jobbar som skötare på en akutpsykiatrisk klinik och utbildar mig till undersköterska. Jaa men det finns en anledning till att jag inte utbildar mig till sjuksyrra eller läkare :) (okej det finns flera anledningar till det varav en av dem är att jag är dålig på att plugga). 

Men något som alltid intresserat mig är alternativ medicin i alla dess olika former. T.ex när jag blir förkyld går inte jag till fabror doktorn det första jag gör för att få penicillin utan jag gör ett te på ingefära, honung, citron, och vitlök och dricker kopiösa mängder av det. Några dagar senare är jag friskare än vademecum munskölj! 

Nu har jag ju som sagt haft ont i mina stackars överarbetade muskler ett par dagar, och när jag var liten hade vi en olja som hette Double Dragon Oil. Den där flaskan har räckt från det att jag var 7 till för ca ett år sedan. Jag stal den från föräldrahemmet när jag flyttade. Den är bra mot ALLT! Nu har jag i ca ett år försökt hitta just den oljan från just det märket, men den var importerad från kina och verkar inte produceras längre. Idag var jag på vår lokala Kines-affär New China Trading. En så underbar butik! Är ni i Eskilstuna måste ni leta upp den! De har allt som ica inte har och mer därtill! Jag gick in och förklarade att jag hade ont i musklerna och att jag letade efter en olja. Mannen som jobbar i kassan pratar dålig svenska (som de flesta som jobbar där, men de ler väldigt mycket och är väldigt trevliga) men när jag gned på muskeln och gjorde en sur min förstod han och tog fram en supercharmig liten plåtburk och sa "Muskler, ont, massera..?" Jag nickade och log, och sa att jag hade letat efter den men inte hittat då log han ännu bredare och sa "Finns inte, finns bara Hong Kong!" och såg stolt ut ^^

Denna olja innehåller pepparmintolja, Drakblod (maha, det är en ört), kanelolja och kamelia olja. Det är starka grejer, och man bör inte ta lätt på det bara för att det bara är naturliga produkter i det. Denna olja är inte exakt densamma som den jag hade, men fungerar på samma sätt. Den jag hade hade även eucalyptusolja i.
Men jäklar! Kineserna kan sin sak och det är tamejtusan inte konstigt att de lever så rackarns länge där borta. Jag smörjde in mig för kanske 10 minuter sedan med oljan och jag har inte ont nu. Först blir oljan varm som faan, nu sitter jag och fryser lite ^^
Jag älskar asien! Det finns så mycket med asien att älska!

Denna olja är även bra mot hosta, huvudvärk, åksjuka och magproblem :) 
Hellre smörjer jag på mig det här än knaprar ipren eller smörjer med voltaren! Man liksom känner hur musklerna mår bra av det!

Vet inte hur lätt den här är att få tag på, men om det är någon som är intresserad av oljan eller vill veta mer om TCM (Traditional Chinese Medicine) så är det bara att ni hör av er så ska jag svara så gott jag kan :)



Kommentarer
Postat av: Lola

Hahaha, tack för dagens första skratt! Du har ett fantastiskt underhållande sätt att skriva på;)

Va duktig du är med dieten!! Kämpa på

2010-11-05 @ 07:27:57
URL: http://lolisblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0