Läsartips: "Tantens" festmat!

En kommentar som jag fick, tyckte detta lät väldigt gott! :)
Detta är festmat som jag brukar bjuda på når vi har gäster.
4-6 portioner
Festmat:
1 flaska kött-och-vin fond
1-2 fläskfileér
2-3 morötter
2-3 stora bakpotatisar
färska hela champinjoner
purjolöksslantar
3 paprikor i olika färger
broccolibuketter
vad mera grönsaker du kan komma på =)
skivade tomater.
Låt fläskfilén tina till hälften (den ska vara halvfrusen)och putsa den.
Dela alla grönsaker i lagoma munsbitar
Skiva potatisen ca ½ cm skivor, eller något tunnare.
Fördela alla grönsakerna i en långpanna och salta med lite flingsalt och krydda med svartpeppar. OBS bara litet av varje.
Lägg fläskfilén ovanpå 
Skiva tomaterna och täck de övriga grönsakerna, runt om fläskfilén.
Häll ganska mycket, minst halva flaskan fond över alltihop
Skjuts in i ugnen, ca 200 grader ca 50-60 minuter.
Inget fett. Supergott!

Lycka till

Känn med provsticka att allt är mjukt. Stoppa den i filén där den är som tjockast. Lägg den sedan mot underläppen. Är den riktigt varm, så är filén helt klar.

Om man vill göra denna maträtt ännu nyttigare kan man byta ut fläsket mot något vitt kött så får man i sig lite nyttiga fetter också. Fläsk är ju helst att undvika eftersom det är det onyttigaste köttet. Om man måste äta rött kött är det bättre med nötkött :)
Men tack för det superbra receptet! Det ska jag absolut prov någon dag! Mer sånt vill jag gärna ha bland kommentarerna! Och ni som kommenterar får gärna skriva era namn :)
Må gott!

Kommentarer
Postat av: tanten

Hej igen

Fläskfilé är inte fett, så som vanligt fläsk. Det lilla fett, som är, sitter på utsidan och det putsar man det.

Fläskfilé är att föredra mot ex.vis nötkött, som ofta kan vara strimmigt av fett

2009-09-09 @ 09:50:59
Postat av: tanten (igen )

I min värld, räknar jag fläskfilé till vitt kött.

vad kul att du gillade receptet!

2009-09-09 @ 09:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0