Det här med beroenden va..

..känner mig just nu som en knarkare på avvänjning. Hela mitt huvud kretsar runt mat, hur jag ska få tag i det, att jag skulle kunna gå hur långt som helst för att få en liten chokladbit. Allt associerar jag med sånt som är gott. Jag längtar tills jag kan "stuff myself" med gräddiga bakelser och choklad och allt annat sånt där "gott"...

Men alldeles precis nyss insåg jag vilket beroende det är. Att jag inte vill ha det här beroendet. Jag vill inte behöva en godispåse när jag känner mig ensam. Jag vill inte känna suget efter att småäta. Vill inte ha ett beroende. 

Jag har alltid sagt att en människa är tillåten ett beroende och endast ett om man nu verkligen måste ha det. Jag har massor av beroenden som jag varit blind för. 
Jag tänkte att jag skulle lista dem.

1. Det mest uppenbara: jag röker, men jag röker för att jag inte vill sluta.
2. Närhet, jag blir galen om jag inte har människor omkring mig och tvingas vara ensam.
3. Mat, godis, snacks, småätning allt sånt där. Just maten brukar dock innebära rätt nyttiga måltider.
4. Mobilen. Jag känner mig långt borta och orolig när jag glömt den.
5. Dator, internet. Jag skulle nog känna mig ännu mer ensam de kvällar jag tvingas vara det.

Det är ju inte okej att ha så här många beroenden. Så jag tänkte att jag skulle börja med att göra något åt nummer tre. Ja alltså, mat kommer jag ju alltid vara beroende av om jag vill leva, men jag vill inte ha det där suget. Jag vill äta nyttigt och må bra. Jag vet ju att jag kan det. Jag har ingen onyttig mat hemma förutom pulvermos och pulverrotmos, för de lata kvällarna (som jag också är intitled to have ibland). Men annars är skåpen fulla av både konserverade (också för de lata kvällarna) och icke konserverade bönor, linfrön, kikärter, vanliga ärtor, råris, bulgur, couscous. Frysen är packad med frysta grönsaker i form av spenat, broccoli, ärtor, brysselkål, wokgrönsaker (för de lata kvällarna). Det finns nästan bara fisk och kyckling i min kyl. Just nu en hel massa oxfilé som jag fått men som inte tillagas allt för ofta. 
I kylen finns just nu ingenting alls egentligen. Lite aloe vera juice, marmelad, senap, smör, loka, öl (inte mina), en halv purjo och lite salladskål, ja och så lite taco sås, chilisås, hp sås och sånt där annat som jag inte äter men som L vill ha. 
Vanligtvis brukar det finnas havremjölk, något pålägg i form av philadelfiaost, kaviar eller mager salami eller något. Aldrig ost t.ex. Brukar försöka fylla kylen med frukt och grönsaker när jag har råd men oftast blir det frysta grönsaker. 
Jag har aldrig cola eller fanta eller någon annan läsk hemma, isf mineralvatten. OM jag har det hemma brukar det vara vid speciella tillfällen. 
Jag var så himla duktig på att laga mat tidigare, men nu... tycker jag äter ute hela tiden när jag har ätit. För att vi har blivit lata, L och jag, så blir det ofta klyftpotatis med någonting till fastän jag sagt att jag inte ska äta sådant. 
Jag har bara tappat greppet den senaste tiden. Det är så skönt att plugga nu så att man har någon form av planering hela tiden. Jag vet alltid vad jag har att göra i veckorna och därför ska jag absolut se till att utforma någon form av matschema sen när jag ska börja äta igen, iaf för middagarna, och sen alltid se till att det finns matlådor i frysen så det alltid finns någonting att äta till lunch. Och inte vara så lat. Alltid se till att faktiskt äta lunch. Om det så bara är en sallad.

Jag vill vara beroende av att ha koll på mig själv, så jag mår bra. 
Funderar på att börja ta kort på mig själv varje vecka... så jag själv kan se förändringar utan att behöva märka det på kläderna...
Jag vill så mycket!
Det enda jag har ätit idag är lite broccoli... men jag har ändå ångest över det, även om det inte innehåller något alls knappt, och det säkert inte kommer märkas på ketosen...
Jag hoppas verkligen att jag kommit in i ketos imorgon, och att imorgon är en mycket lättare dag än idag. För idag har verkligen tagit hårt på mig.
Jag är iaf inte hungrig idag. Det är snart dags för min sista shake och jag är ändå inte hungrig. Har varit rätt duktig med vattnet idag å andra sidan. Kan ju vara därför också. 
Men snart blir det nog sängen för mig så att den här dagen kan vara slut sen. Ska upp relativt tidigt imorgon och promenera hem till föräldrarna och gosa med mina kissekatter där och ge dem lite mat. Känns bra att ha ett mål imorgon. Och jag måste dit oavsett hur dåligt jag mår. Men det är läskigt hemma hos mina föräldrar för de har alltid så mycket gott hemma hos sig. Så det kan bli farligt. Men jag hoppas att någon kan sända mig styrka att klara det här nu! Det är inte mycket tid av mitt ätande jag ger upp. Jag kompenserar snarare för allt det som jag har överätit alla år. Jag ska klara det här. Just nu känner jag mig väldigt hoppfull och stark för jag har snart klarat den här dagen trots ett sug jag aldrig varit med om maken till.

Jag ger mig själv en eloge och önskar er en trevlig fredagkväll!
Må gott!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Du ska ha en stor elogé!

2009-11-21 @ 01:16:22
URL: http://www.ssnadra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0